fredag 16. september 2011

Femte semester

Det er utrolig hvilken overgang det er fra preklinikk (de to første årene her nede) til klinikken, det er rett og slett en helt annen verden.
Det er veldig kjekt å ha professorer som virker som om de liker oss studenter. Tidligere har det bare vært et fåtall av professorene som jeg faktisk har likt godt, men nå har det snudd. I tillegg er fagene også mye mer klinisk rettet, og ikke minst mer rettet mot menneskekroppen og hvordan den fungerer når den er frisk/syk. Den første uken har uten tvil vært travel, særlig når det er så mye nytt å sette seg inn i, men jeg har virkelig kost meg og kommer smilende hjem fra skolen. Endelig får vi også rusle rundt på sykehuset med stetoskopet i lommen!

Sånn rent praktisk så begynner skolen halv 8 eller åtte, utenom på fredag da vi ikke går i gang før kvart på ti. Den lengste dagen slutter vi kvart over 6, men heldigvis så har vi som regel en form for langpause midt på dagen hvor vi får i oss litt mat. Vi har fag som pathological anatomy, pathological physiology, surgery, internal medicine, microbiology, og et par til. Noe er jo mer interessant enn andre ting, men sånn vil det jo alltid være. Alt i alt virker det som om dette blir et veldig spennende semester. Ekstra gøy er det jo at vi nå får møte pasienter, og er det noe man lærer av så er det jo å praktisere.

Utenom skole så går mye tid til å ordne i leiligheten vår. Vi begynner å få det ganske koselig, men det er enda et par ting som gjenstår. Skal prøve å legge ut litt bilder etterhvert.
I aften får vi også prøvd oss som vert og vertinne for første gang her, vi skal nemlig ha biblestudy hos oss, og det gleder vi oss veldig til.
Men best av alt, uten tvil, er at Espen er her. Det er spennende å lære mer om hverandre, og det er litt av et eventyr å være på denne reisen sammen. Jeg kjenner meg svært rik om dagen, det er rett og slett godt å være meg.

2 kommentarer:

  1. Gleder meg med dere, gleder meg veldig til å få se litt bilder, og sender mange gode tanker til dere når dere skal ha biblestudy i eget hjem!

    SvarSlett
  2. Så koselig! Virke som du har det heilt topp, Tonje! D glede hjarta mitt :) Tippe maen din ikkje har d så verst han heller, på godt jærsk ;)

    SvarSlett